خبر خوش برای مسافران سفرهای زمینی

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه هیچ برنامه‌‌ای برای افزایش بها بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه نداریم، گفت: در همین شرایط کنونی هم سفر از سبد خانوار بسیاری از اقشار حذف شده است.

احمدرضا عامری در گفت‌‌وگو با فارس، اظهار داشت: پیش از این مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس داشتم که در آن اعلام شده بود بها بلیت اتوبوس ارزان است و این شائبه‌ را ایجاد کرده بود با این مضمون که منظور افزایش نرخ‌ها را داریم در حالی که اعلام می‌کنم هیچ برنامه‌ای برای افزایش بها بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه نداریم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: در حالی که از سنه گذشته تا به حال فقط ۲۰ درصد به نر‌خ‌های قبلی ما افزوده شده است، باز شرکت‌های تعاونی حمل و نقل مسافری کوشش می‌کنند در بعضی ساعات و ایام در همین ارقام بلیت هم تخفیف‌هایی اعمال کنند الی جذب مسافر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تقاضا در بخش ترابری مسافری عمومی جاده‌ای بسیار نیست، افزود: میانه ضریب اشغال صندلی ناوگان ما ۵۰ درصد است.

عامری اضافه کرد: با وجود آنکه نرخ فعلی بلیت اتوبوس با پروا به قیمت‌های گران قطعات و لوازم یدکی ناوگان اصلا قابل توجه نیست، ولی مایل به افزایش نرخ‌ها نیستیم چون مایه تفریق پیشباز مسافران می‌شود چون در همین شرایط کنونی هم سفر از سبد خانوار بسیاری از اقشار حذف شده است.

* دشواری ها شرکت‌محوری و برندسازی

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌محوی نسبت به ناوگان خودمالکی در این شرایط مطلوب‌تر نیست؟ ذکر کرد: کمپانی محوری اصلاً در این شرایط اقتصادی مصداق و توجیه اقتصادی ندارد، به عقیده شما یک سرمایه‌دار عاقل آیا در این شرایط می‌آید و ‌مثلا ۱۰ دستگاه اتوبوس با قیمت حدود ۲۷ میلیارد ریالی‌ خریداری کند الی با این تقاضای محدود سفر جاده‌ای، شرکت تأسیس کند؟

وی پیوسته داد: در کناره این خرج سنگین، فقدان تسهیلات و حمایت خرید ناوگان، ‌‌قوانین و آیین‌نامه‌های دست و پاگیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، کمیسیون‌های مونث ۱۲ و ماده ۱۱ و ‌مشکلات احداث ‌شرکت را هم در نظر بگیرید.

عامری اظهار داشت: ما از سال ۱۳۰۲ در ایران حمل و نقل مسافری جاده‌ای‌ داریم، ولی هر روز مباحثی مطرح می‌شود و مشکلات افزایش می‌یابد.

وی در استجابت به این سؤال که آیا بهتر نیست کل شرکت‌های تعاونی مسافربری جاده‌ای با هم تجمیع شوند و چند برند انگشت‌شمار در مملکت ساختن دهند؟ گفت: قطعا برند‌محوری امری مناسب است اما به این جستار پروا کنید که برند زمانی ایجاد می‌شود که فردی دردسر بکشد و با کوشش خود برندی احداث ‌کند، ولی اگر ما به تعقیب آن باشیم که دولت خویش برند احداث کند، مشکل رخ می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری مملکت اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک ۲۵۰۰ ‌شرکت حمل و نقلی در مملکت داریم، اما اینکه دولت شرایطی فراهم کند تا بخشی بدون زحمت برند شوند، قطعاً پسندیده نیست، برند باید با سعی و زحمت برپایی شود، در غیر این صورت رانت خواهد بود.

منبع : فارس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.